خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/01 - 12:15
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
مالکی:

تخلیه دومین پایگاه عراق از نیروهای آمریکایی پیروزی بزرگی برای مردم منطقه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تخلیه دومین پایگاه عراق از نیروهای نظامی آمریکا را پیروزی بزرگی برای مردم منطقه دانست و گفت: نداشتن سیاست واحد آمریکا، حیثیت سیاسی و نظامیشان را در منطقه از بین برد.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تخلیه دومین پایگاه عراق از نیروهای نظامی آمریکایی، گفت: حضور آمریکایی‌ها در طول سه دهه اخیر در منطقه یک اشتباه راهبردی و خطای تاکتیکی بود که آمریکایی‌ها انجام دادند. در طول چند دوره ریاست جمهوری ایالات متحده، آنها هیچ گاه سیاست واحدی در عراق، سوریه و حتی سیاست واحدی در حمایت‌ از لبنان، افغانستان و یمن نداشتند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که آمریکایی‌ها سیاست واحدی نداشتند و خطای قلدرمابانه هم مرتکب شدند، موجب شد تا در مرحله‌ای قرار بگیرند که حیثیت سیاسی و نظامیشان به عنوان کشوری که ادعای قدرت می‌کرد، زیر سوال برود.



وی در ادامه یادآور شد: خروج آمریکایی ها بعداز دو دهه از افغانستان نیز نشان دهنده همین واقعیت است،  آنها دنبال ایجاد موقعیتی در منطقه بودند تا در مقابل روسیه، چین و ایران قدرت نمایی کنند، اما نتوانستند کاری کنند کما اینکه شکست خوردند و در نهایت خروج آمریکا ازافغانستان به یکباره رقم خورد.



مالکی همچنین اظهار کرد: خروج نیروهای نظامی از عراق به نوعی دیگر و تدریجی انجام شد. آنها با حمایت از داعش و واکنش شدید ملت، مجلس و دولت عراق خروج تدریجی خود را سرعت بخشیدند و حداقل اجازه دادند که منابع ملی و غنی منطقه خاورمیانه به ویژه از نظر نفت و گاز برای ملت‌ها بماند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها علاوه بر کشت و کشتار، منابع بسیاری را در این مدت از این منطقه غارت کردند، آنها با صادرات نفت عراق و سنگ و اورانیوم افغانستان خسارت بزرگی زدند اما خروج آنها از عراق و منطقه پیروزی بزرگی است که نصیب مردم منطقه شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 334115
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار